• Handelplaza: Uw bedrijvengids

Omzet thuiswinkelbranche stijgt naar 3,6 miljard

Omzet thuiswinkelbranche stijgt naar 3,6 miljard

De Nederlandse thuiswinkelmarkt (verkopen via internet, catalogi, post, telefoon, et cetera) is in 2012 gestegen naar € 3,26 miljard, een stijging van 14,6 procent ten opzichte van het jaar daarvoor.

Van de € 3,26 miljard omzet werd € 2,21 miljard via internet verkocht, een stijging van 32 procent ten opzichte van 2011. In de overige kanalen catalogi, post, telefoon, etc. daalde omzet naar € 1,05 miljard, een daling van 10,2 procent ten opzichte van 2011.

De omzetstijging in de thuiswinkelbranche in 2012 is met ruim 14,6 procent (tegen 13,2 procent in 2011) opvallend te noemen in vergelijk met de omzet ontwikkeling in de detailhandel, die volgens CBS in 2012 daalde met 0,2 procent (tegen -2,1 in 2011). Het aandeel thuiswinkelen van de detailhandel stijgt in 2012 naar 4,12 procent.

De cijfers voor verkopen op afstand, waarin alle verkoopkanalen gemeten zijn, maken onderdeel uit van de Thuiswinkel Markt Monitor en zijn tot stand gekomen in nauwe samenwerking met Blauw Research en mede gebaseerd op cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. De meer dan 300 leden van de branchevereniging Thuiswinkel.org vertegenwoordigen zo’n 80 procent van de totale Nederlandse thuiswinkelmarkt.